Qad aflahal Mu'minun..

Qad aflahal Mu'minun..
Qad aflahal Mu'minun..

Wednesday, 16 March 2011

6 :Pabila Sang Musafir bertemu Teknologi:

pada suatu hari ada seekor monyet berjalan di sebuah kampung yang indah,

monyet: menarik sungguh kg ni, mner lah org2 dlm kg nih? aku nak mntak skit mknn lapar gile nih.

monyet pun mneruskan perjalanan. Dalam perjalanan monyet itu, tiba2 dia terserempak dengan dua orang musafir negeri.

musafir 1: Tadi kat kg tuh kau ade nmpak tak sape2. Aku x sdap hati la. kampung tuh tak hidup mcm dahulu tapi kdg2 aku nmpak jgak pnduduk di dalamnya.

musafir 2: ish ye ke?. kau agak nape yek kampung tuh x mcm kg sblum ni kita lawat?.

para musafir berjalan menuju ke sebuah surau untuk menunaikan solat fardhu.

Monyet: wah.. dorang nak gi mane tuh. "monyet kehairanan masih ade lagi manusia yang ingin menggunakan surau usang itu utk mnunaikan solat fardhu sdgkan sbelum ni tiada sezarah makhluk pun yang masuk ke dalam surau tu."

selesai menunaikan solat fardhu, musafir itu berasa lapar dan mencari warung2 untuk menjamah sedikit makanan. Sdg berbual2 ttg perkara keagamaan, musafir itu terserempak dengan monyet tadi.

Monyet: Tolong!~ jangan makan aku. Aku juga lapar,"sambil meletakkan tangn nya dia atas kpla dan mnunduk2".

Mereka tersenyum manis. Monyet berasa lega kerana musafir itu tidak lakukan apa2 kepadanya.

Musafir 1: (sambil menggodek2 begnya dia mngeluarkan sebiji epal) Nah monyet makanlah mungkin engkau lebih lapar daripada kami. Sebelum aku beri kau epal ni. Aku nak tnya kenapa kampung ini kelihatan suram dan tidak ceria lagi setelah sekian lama kami tidak balik ke kampung ni.

Musafir 2 : (dahinya mngerut seolah2 memikirkan sesuatu) Aku juga ingin tahu mngapa mungkin ada masalah yang sudah melanda kampung ini semasa ketiadaan kami.

Monyet menelan air liurnya dan memulakan cerita.

Monyet: sebenarnya bang, dulu kampung ini sungguh meriah sekali dengan aktiviti keagamaan dan kemasyrakatan. Dengan berzanjinya, tadarus, kenduri2 dan pertandingan2. Tetapi sejak kedatangan satu makhluk halus ini, mengharu birukan keadaan. Ia menjadikan seseorang itu malas mnunaikan solat berjemaah di surau krana terpaksa melayan karenah makhluk halus itu.

Lantas, monyet itu menarik tangan musafir itu dan menuju ke suatu tmpat yg baru bagi mereka.

Di dalamnya terdapat banyak komputer2 canggih. dan di situ lah manusia2 berkumpul sdang asyik melayan makhluk biru tersebut.

Monyet ingin memasuki tempat itu tetapi di tahan oleh seorang manusia. 

Manusia : Haiwan dilarang masuk harap maaf.
(manusia2 di dalam bangunan tuh tergelak berdekah2)

Monyet berasa teramat sedih. Lalu, musafir tersebut menenangkan monyet itu.

Musafir 2 : Tidak mengapa monyet biar sahaja kami yang masuk. Tgk apekah benda biru yang dimaksudkan.

Musafir memasuki bangunan itu dengan perasan ingin tahu. Mereka bertanya kpd salah seorang ptugas yang sedang bertugas.

Musafir 1: Bangunan apakah ini?

Petugas : Ini cybercafe bang.

Musafir 2 : Habis yang bnda biru tuh apa?

Petugas : Ni facebook bang.. x pnah guna ke??























6 comments:

MUJAHIDAH SOLEHAH said...

subhanallah!!entri2mu sgt bagus dan menyedarkanku..wahai sahabatku..
masya'allah!!huhu..
adkh ini sedikit peringatan buat kita yg mungkin terlalu lalai dgn ape yg ita ada..sampi..suruhan agaam pon kita lupekan..moga diriku tidak pernah lupa padaMu ya allah!!moga diriku emakin dkt denganmu dgn melaksanakan suuhanmu dan menjauhi laranganMU..INSYA'ALAH!!AMIN!! :) :D

Hitoeni Yuukan said...

Insya-Allah. peringatan buat diriku juga
Amin!~
syukran ya ukhti..

nurheart said...

aha~bagus2...tekinik penyampaian yang menarik, but nanti buat la lagi suspen...tertanya-tanya orang membacanya~

Hitoeni Yuukan said...

hehe tak mmpu lagi le..
akak tolong la >,<
Arigatou Gozaimasu!~

nurheart said...

akak?
ha2~sedar ckit kamu lahir bila...
xpasal2 dapat pangkat tua...ha2~

Hitoeni Yuukan said...

owh2.. xleh ke pgil, kakak hha