Qad aflahal Mu'minun..

Qad aflahal Mu'minun..
Qad aflahal Mu'minun..

Thursday 14 April 2011

0 Yang 'Alim juga terpedaya inikan pula kita?

    Kedinginan suasana desa tinggal seorang manusia berpangkat penghulu. Hajat di hatinya tuk membeli seekor kambing yg sihat sempena menyambut Hari Raya Korban yang akan tiba. lalu berangkatlah penghulu kampung itu ke sebuah pekan.dengan berbekalkan wang sebanyak RM 1000.00 . Meriah sungguh suasana di pekan itu, dilengkapi berbagai jenis keperluan termasuklah apa yang penghulu itu inginkan yakni seekor kambing sihat dan gemuk.


    "Tuan, nak yang mana?" tanya si pemilik kambing tersebut. Tuk penghulu pun menjawab dan bertanya kepada pemilik kambing tersebut ", Saya nak yang hitam ni tampaknya gemuk dan sihat, berapa harganya?"." Hari Raya dah nak menjelang tiba kan. sempena hari mulia ni saya taklah berdekut sangat cuma 500 ringgit sahaja, last offer tuan he. he.. he", pemilik kambing menjawab dengan perasaan terbuka. Lalu, si penghulu kampung tersebut bersetuju tuk membeli kambing tersebut.


    Tiba-tiba, dalam keadaan riuh rendah di pekan tersebut bersatulah tiga orang budak nakal untuk mengerjakan si penghulu tersebut dengan rancana yang licik dan memperdayakan. Mereka bertiga antaranya bernama Fulana, Fulani dan Faluna. "Korang tunggu je, kita da ade sorang mangse ha.. ha. ha.", berkata Fulana dengan penuh kejahatan. "Nak buat apa ni?, tampaknya penghulu tu seorang yg alim dan bijaksana agak mustahil juga tuk mengajarnya", bertanya Faluna kepada Fulana dan Fulani. "Nah, tengok ape yang terbuku kat kotak pemikiran hang," berkata Fulani kepada Fulana sambil mengeluarkan sebatang pen dan sehelai kertas putih.


   "Rencana yang pertama, kau Faluna aku nak kau berdiri di kalangan masyarakat tuk menegur si penghulu tersebut, dan kau Fulani cuba berjalan-jalan di antara jalan untuk keluar daripada pekan tersebut dan di pintu keluar pekanlah aku kan berada untuk mengerjakan sang penghulu kampung kita ini.

 

 Kisah  mereka bermula pabila si Faluna menegur si penghulu tersebut. " Eh, tuk kenapa bawa anjing ke pekan?", bertanya Faluna kepada penghulu dengan hairan. " Anjing? ini kambinglah wahai pemuda", terang si penghulu dengan lembut sekali. Penghulu itu pun meneruskan perjalanan dalam destinasi menuju ke rumahnya. Dalam pada waktu itu, si penghulu terserempak dengan Fulani. "Beli anjing dari mana tuk, dari pekan ya?, dengan nada yang lembut Fulani bertanya. "Kamu pun cakap kambing ni anjing, tak nampakkah janggutnya ni?, penghulu itu berkata dengan nada sederhana tinggi bahkan tuk penghulu ada sikit perasaan geram dan prasangka tapi tetap mentaqlidkan bahawa itu bukan seekor anjing tetapi seekor kambing. Sudah sampai di hujung pekan berdekatan dengan kampung halaman tuk penghulu, tiba-tiba dia terserempak dengan si Fulana di pintu keluar pekan. "Amboi, tuk cantiknya anjing!." puji si Fulana kepada penghulu tersebut. Dengan desiran kebingungan bersulam kehairanan tuk penghulu pun menjawab, " Mungkin yang aku beli ni sememangnya bukan seekor kambing bahkan seekor Anjing,". Lalu tuk penghulu tanpa memikirkan apa-apa selain ingin meminta wangnya  kembali dan untuk memarahi Si pemilik kambing tesebut. Dia pun bergegas bersama-sama kambing itu menuju ke pekan semula. "Hai pendusta bicara pulangkan wangku dan ambil kembali anjing mu," berkata si penghulu kepada pemilik kambing tersebut dengan sinis sekali. " Kenapa tuan, tak nampakkah ini kambing?, tuan pun tahu bagaimana ciri-ciri seekor kambing", jelas si pemilik kambing tersebut kepada penghulu kampung itu. " Ah, kalian sama-sama sahaja kaki dusta berikan semula wangku," sanggah penghulu kampung itu. Lalu, akurlah pemilik kambing itu dan memulangkan kembali wang penghulu itu dengan persaan terkilan bersulam hiba di dada.

    Natijah daripada kisah ini, ada kalanya sesuatu perkara itu kita tahu akannya tetapi disebabkan pengaruh keadaan sekeliling bertubi-tubi untuk mempengaruhi kita akhirnya aqidah dan kepercayaan kita menjadi goyah serta rapuh. Oleh itu, wahai Muslimin dan Muslimat selain mementingkan kualiti ilmu yang kita cari, seharusnya kita juga tidak mengambil enteng lokasi ilmu yang kita akan tuntuti.



Wallahualam~ Mohon maaf atas kesilapan ejaan =)  

No comments: